אילוסטרציה. צילום: רועי עלימה, פלאש 90

 

אחוז הזכאות לבגרות בישראל והפערים בין הפריפריה למרכז הם נושאים שמעסיקים מאוד את החברה הישראלית, במיוחד כשמגיעים נתונים המאששים את החששות כי למקום מגורי התלמיד יש השפעה על סיכויי ההצלחה שלו בחיים. אולם, רשת התיכונים "דרכא" שלקחה על עצמה את משימת צמצום הפערים בפריפריה והובלת מצוינות וחדשנות חינוכית במערכת החינוך הישראלית – מראה שאפשר גם אחרת.

מ-54% זכאות ל-96.4% תוך 6 שנים – איך עשו זאת בגדרה?

בשנת הלימודים תש"ע, רק  54% זכאים הלומדים ברשות היו זכאים לתעודת בגרות, לאחר 6 שנות פעילות בלבד הצליחה רשת דרכא לייצב את שלושת בתי הספר במושבה גדרה (כ 2,700 תלמידים) ולהעלות את אחוזי הזכאות לבגרות שכיום עומדים על 96.4%.

לשם השוואה, לפי נתוני משרד החינוך, אחוזי הזכאות בעיר תל אביב עומדים על 77.7%.
ההישג אם כך הוא כפול- קפיצה גבוהה מאוד ביחס לישוב, וגם עקיפה של הרשויות החזקות בישראל, שמובילות שנים רבות את צמרת הישובים המצליחים בישראל בתחומי החינוך.

נתוני הבגרויות וההישגים מצביעים על עלייה משמעותית ביכולות התלמידים, כל זאת על ידי שיטות לימוד חדשניות, פיתוח תרבות של מצוינות המעודדת אהבת למידה, מקוריות וחשיבה ביקורתית, תוך חתירה מתמדת להתקדמות והתפתחות תוך שימת דגש על כל תלמיד ותלמיד וההתאמות הנכונות לו.

גם בלימודים מוגברים באנגלית מדובר בהישגים יוצאי דופן, המהווים תנאי קבלה לאוניברסיטה, 32% מהבוגרים סיימו בהצלחה בחינות בגרות במסלול של 4 יח"ל באנגלית (בהשוואה ל 17% -הממוצע הארצי), ו 56% אחוז סיימו בהצלחה בגרות באנגלית במסלול של 5 יח"ל (בהשוואה ל 36% בממוצע הארצי) גם במתמטיקה בוגרי דרכא גדרה עקפו את הממוצע הארצי באופן משמעותי, כאשר 27% מהבוגרים סיימו עם 4 יחידות מתמטיקה (בהשוואה ל-17% ממוצע ארצי) ובמקביל הישג יוצא דופן בהצלחה בבגרות במתמטיקה- 23% מתלמידי גדרה סיימו עם 5 יחידות לימוד במתמטיקה (בהשוואה ל 14 אחוזים בלבד בממוצע הארצי).

המהפכה של רשת דרכא בפריפריות

  • בת ים: 100% זכאות לבגרות בבית ספר המר בת ים, ובממוצע 95% זכאות לבגרות בבתי הספר הנוספים של רשת דרכא (בית וגן ותיכון חדש)
  • גדרה: רשת דרכא נכנסה לניהול התיכונים בעיר לפני 6 שנים בלבד, כיום נתוני הרשות עומדים על 96.4% (לשם השוואה אחוזי הזכאות בתל אביב עומדים על 77.7%)
  • קריית מלאכי: 87.4% בבית ספר גימנסיה דרכא קריית מלאכי
  • קריית שמונה: דרכא דנציגר עם 82% זכאות לבגרות (שיא באחוזי הזכאות לבגרות של בית ספר זה)
  •  דרכא אשקלון: 85% זכאות לבגרות

נתוני הבגרויות וההישגים מצביעים על עלייה משמעותית ביכולות התלמידים, כל זאת על ידי שיטות לימוד חדשניות, פיתוח תרבות של מצוינות המעודדת אהבת למידה, מקוריות וחשיבה ביקורתית, תוך חתירה מתמדת להתקדמות והתפתחות תוך שימת דגש על כל תלמיד ותלמיד וההתאמות הנכונות לו.

פדגוגיה מתחדשת, מרחבי למידה, חדרי בריחה לימודיים, שחמט וברידג', לימודי דיפלומטיה באנגלית, טיפוח מנהיגות לתלמידים מצטיינים DFYL, למידה חווייתית- כל אלו הינם רק חלק משיטות הלימוד השונות שמיישמת  רשת דרכא ב-30 בתי הספר שלה הכוללים כ- 15,300 תלמידים, הפזורים ברחבי הארץ, בדגש על הפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות.

דרכא היא רשת בתי ספר תיכוניים שהוקמה בתמיכת משרד החינוך ובעידודו על מנת לחזק את בתי הספר בפריפריה הגאו-חברתית במדינת ישראל, בדרכם להיות מוסדות חינוך מובילים בתחום החינוך העל יסודי. רשת בתי הספר דרכא כוללת בתי ספר מקהילות שונות בחברה הישראלית ופועלת לחיזוק המרקם החברתי במדינת ישראל. הרשת מלווה במועצה ציבורית הכוללת אנשי רוח, חינוך ועשייה מובילים בחברה הישראלית ונתמכת כלכלית על ידי משרד החינוך ועמותות פילנתרופיות.