צילום: Pixabay

 

1. נוזלים – בעיקר מים

במשך הצום, רוב היום נמצאים במזגן ולא מרגישים שאנחנו מתייבשים. הסיכוי להתייבשות גדל לאלה מאתנו שיוצאים לתפילה בשעות הבוקר והצהריים. ההמלצה בתכנון הנכון של שבירת הצום, היא קודם השלמת נוזלים באמצעות מים ואז שאר משקאות. מומלץ לשתות מים ולא משקאות ממותקים או תוססים , ניתן לשלב חליטת תה קר או מים עם צמחי תבלין ( נענע , לימונית ועוד).

2. שותים לאט – שותים יותר

חשיבות רבה קיימת לאופן שבו אנו מחזירים נוזלים. ישנה חשיבות של שתיה הדרגתית מכוס ולא בקבוק, כך ניתן לשתות באופן מבוקר יותר עם לגימות קטנות. באופן זה הגוף יכול לספוג את הנוזלים בהדרגה ולא להגיע להצפה ולאיבוד של הנוזלים.

3. ארוחה ראשונה – קטנה

תכנון של הארוחה בתום הצום חשוב מאוד. יש לאכול ארוחות נפרדות: מומלץ להתחיל עם ארוחה קלה שיכולה להשתלב ליד השתייה. למשל, תמר או פרוסת לחם עם מעט טחינה וסילאן, פירות חתוכים. ארוחה זו מבוססת על פחמימות שנספגות מהר בגוף, במטרה לאושש את הגוף ולהעלות את רמת הסוכר. חשוב לזכור – על קצב האכילה להיות מאוד איטי!

 

תמרים יכולים להיות פתרון נהדר. צילום: Pixabay

 

4. ארוחה שניה – גדולה יותר ומגוונת יותר

לאחר כ-45 דקות בממוצע מהארוחה הראשונה, אפשר לעבור לארוחה העיקרית שיכולה להכיל מגוון רחב יותר של מזונות. מנה של אורז או תפוח אדמה (לא מטוגן) עם מנת דג אפויה או לנוהגים בצום נדחה – חזה הודו או עוף בשילוב סלט ירוק הם פתרון מגוון לארוחה. חשוב לזכור, שיש לאכול לאט ולא להעמיס הרבה על הצלחת ולהשתדל לאכול מזונות שאתם רגילים לאכול. אין צורך להעמיס יותר מדי מבחינת הכמות או המגוון שאוכלים.

הכותב יוני לינצקי, מלווה תזונתי של מכבי פתח תקווה ומעביר סדנאות תזונה למוסדות ולגופים פרטיים.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20