אם יש משהו שהתקשורת בישראל אוהבת, הוא להוכיח שוב ושוב כמה החברה הישראלית גזענית. אמש בתכנית "הכל כלול" בערוץ 10 הציגה סיוון כהן סיפור על תופעה בה "מעולם לא נתקלנו": מלון "מג'יק סאנרייז" באילת מתקשר מיוזמתו ללקוחות יהודים הצפויים להגיע לנפוש במלון בסוף השבוע הנוכחי ומיידע אותם כי במלון יהיו "הרבה ערבים" בסוף השבוע.

הסיבה לטלפונים היזומים של נציגי "מג'יק" היא החג המוסלמי הקרב "עיד אל פיטר" המציין את סיום הרמדאן. הטלפונים באים להקדים תרופה למכה ומזהירים מראש את הלקוחות היהודים על העומס הצפוי במהלך סוף השבוע באורחים מהמגזר.

"מעולם לא נתקלנו" ערוץ 10 מאשימים את המלונות בגזענות

אך בניגוד לדברי כהן, מדובר בתופעה מוכרת. לפני כחצי שנה הציגו חדשות 2 כתבה דומה. במקום אילת כיכבה טבריה ובמקום עיד-אל-פיטר – עיד אל אטבח, חג הקרבן. על המוקד היו אז מלונות קלאב הוטל וקראון פלאזה. כמו נציגי חברת מג'יק, הזהירו נציגי המלונות בטבריה כי בתאריכים שהזמינו תחקירני הצרכנות של חדשות 2 צפויים להיות אורחים רבים מהמגזר הערבי.

"אנחנו פשוט מודיעים על כך כי יש אנשים שזה מפריע להם", הסבירו בקראון פלאזה. חדשות 2 הגדילו לעשות וחיפשו תגובות מרשיעות בפייסבוק. הם ציטטו את אחת הגולשות בפייסבוק שתיארה את המלון בטבריה כ"טוב למשפחות, אבל מפוצץ בערבים". מבקר אחר במלון בעיר אמר כי "המלון מפוצץ בערבים ומלוכלך יש שם בלגאן נרגילות וסיגריות". הציטוטים האלה שימשו כמובן כעדות לגזענות החמורה, כביכול, של החברה הישראלית.

במקרה דומה רכשו בני זוג חבילת שיט וגילו בדיעבד כי מדובר בהפלגה שרוב נוסעיה שייכים לקהילה הגאה אף הגיע לדיון בבית המשפט. הזוג תבע את חברת הנסיעות על עוגמת הנפש וההוצאות של הנסיעה הלא רצויה. התובע דרש פיצוי של 15,000 שקלים בגין הטעייתו בכך שלא יודע כי ההפלגה הינה הפלגה המיועדת לקהילה הגאה. השופט קבע כי על החברה יש אחריות ליידע את התובע בדבר ייעודו המקורי של השיט. השופש אף הסביר כי "דומה הדבר למקרה שבו אדם רווק מזמין שיט המיועד לפנויים פנויות ומתברר לו כי 50% מהנוסעים הם משפחות עם ילדים".

נראה כי גופי התקשורת הישראלים מציגים את התנהלות המלונות כאירוע גזעני נגד ערבים, בעוד למעשה זהון שירות סטנדרטי בזמני עומס במלון. לפני כחצי שנה לדוגמא "הוזהרו" מזמיני החדרים באותו מלון "מג'יק" על ידי המוקדנית כי במקום תשהה קבוצה גדולה של תגלית. או במילים אחרות: במקום ישהו צעירים אמריקאים רבים. לא מדובר גם כאן בגזענות ולא באנטישמיות.

מרשת המלונות פתאל נמסר בתגובה רשמית: "אם נחגג במלון חג של כל מגזר שהוא, שמוציא את המלון משגרה מחובתנו ליידע את האורחים. בחג הפסח למשל אנחנו מיידעים את הלקוחות שאינם יהודים על שינויים שמתבצעים במלון".

הסיבה שבעלי המלונות נותנים התרעה לאורחיהם היא כדי להימנע מלקוחות שבאים לנפוש, אך יוצאים לא מרוצים, עלולים לפגוע במוניטין של המקום ואף לבקש את הכסף חזרה. הסיבה בגינה בחרו אנשי מרכז ההזמנות לעדכן את המזמינים על האירועים החריגים, היא מקצוענות ולא גזענות.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20