צילום: Pixabay

 

לאחרונה החליטו לבצע שינויים דרמטיים בתחרות מיס אמריקה ולהחליף את 'שלב בגדי הים' לשלב של שיחה עם השופטים והקהל. בו המתמודדות ישוחחו על עצמן, על השאיפות בחייהן ועל משמעות מעבר לנתוניהם החיצוניים. גם שלב שמלות הערב יוחלף לשלב שיאפשר למתמודדות, ללבוש כל בגד שגורם להן להרגיש טוב עם עצמן ויציג באמת את מי שהן. גם אם מדובר בג'ינס וטי שירט.

אין ספק שקמפיין METOO#  שינה את כללי המשחק. יותר ויותר נשים אוזרות אומץ ומחליטות לא לשתוק. לא לשתוק לגבי הדעות שלהן ויותר מכך לא לשתוק לגבי המראה שלהן. כיום נשים מבינות שמודל היופי של אישה הוא למעשה מה שהן בוחרות שיפה, ולא מה שהחברה בכלל וגברים בפרט קובעים שיפה.

אדרבא, נדמה כי תעשיית האופנה עדיין מעדיפה לקדם בכל מקום, אם זה בצילום או על המסלול, דוגמניות רזות שעונות להגדרת "אידיאל היופי", אך ברשתות החברתיות דווקא רואים מגמת העצמה של נשים אחת לשנייה, בין אם מדובר בפרגון כלפי דוגמניות במידה גדולה או בין אם מדובר בזעם כלפי מותג המבזה נשים בצורה עקיפה או ישירה.  

אם האישה בטוחה – החברה קולטת את המסר

מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת עוברת החברה מהפכה של העצמה נשית, כשיותר ויותר נשים יצאו מגבולות הבית וכבשו את מקומות העבודה, הפכו לבעלות עסקים וכבשו לעצמן מקום רב יותר בזירה העסקית. בחברה כזו, הנשים אינן נאלצות כבר להתאים עצמן לקריקטריונים הגבריים של איך מצופה מאישה להראות ולהתנהג.

להיפך, דווקא נדמה כי השימוש במראה הנשי ככוח וכבחירה עוצמתית, ללא קשר למידה, מגיע דווקא מתעשיית הבידור, כשנשים כמו נטע ברזילי אשר כבשה את הזירה "על אף" המראה שלה, משדרות- אני יפה כשטוב לי, ואין זה משנה באיזו מידה הבגדים שלי או איך הם נראים.

תעשיית הבידור, אשר הייתה כפופה למראה, היא זו אשר דווקא היום מובילה את המסר לפיו הבחירה במראה מצויה בידי האשה. וכל אישה מגדירה לעצמה את אידיאל היופי הפרטי שלה. אם היא תהיה בטוחה, היא תשדר יופי והחברה תקלוט את המסר. אם אישה מחליטה עבור עצמה שאף סולד יעשה אותה מאושרת, אז כך יהיה.

הגיע הזמן שקמפיין METOO# יעלה שלב, לעבר הפסקת הטרדות הביקורת של דימויים חברתיים כלפי נשים. כל אישה, היא מודל היופי החברתי כפי שהיא בעצמה קובעת אותו, ולא כפי שהחברה, המגזין, או הפרסומת קובעים.

הקדשת החיים על מנת להראות מצוין בעיניי אחרים לא בהכרח תגרום להרגשה טובה. כשאנחנו נראה טוב בעיניי עצמנו, אנחנו בהחלט נרגיש מצוין.  ליופי אין קריטריון אחיד, ואין סטנדרטים מחייבים. הוא בחירה. של האשה בלבד, ואין לאף אדם או סטייליסט או מנהל כל זכות להתערב בו. 

מיטל צפדיה. צילום: אנתולי מיכאלו

 

הכותבת היא מנהלת תחום שיווק ופרסום ברשת "אמריקן לייזר".

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20