לבנת קיזנר. צילום: יח"צ

 

שמעתי שיש לכם מוצר נהדר שאתם רוצים לייבא. עכשיו כל מה שאתם צריכים זה לאתר את הלקוחות שיהיו מוכנים לקנות את המוצר ואתם על הגל . חכו, לא כל כך מהר! איך אתם יודעים שהמוצר יימכר? האם תוכלו להרוויח כסף אחרי המכירה? איך כדאי לכם לתמחר את המוצר? כל יבואן חייב לענות על השאלות האלו אם הוא רוצה להצליח בשוק הגלובלי. קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם בתהליך:

בחירת המוצר

בחירת מוצר היא ההחלטה הכי חשובה בתהליך. חשוב לבחור מוצר שאתם מרגישים שאתם מסוגלים למכור. ניתן לשפר את סיכויי הצלחתכם לבחור מוצר טוב למכירה אם אתם יודעים לעקוב באדיקות אחר השוק ולזהות את המגמות המשתנות. כולנו זוכרים את ההצלחה המסחררת של הספינרים. אם הייתם מבינים את פוטנציאל היבוא של המוצר הזה לפני שהפך ללהיט ונמכר בטירוף בכל העולם, הייתם היום מיליונרים בפרק זמן קצר מאוד.

סיווג המוצר לצורכי מכס

כל מוצר שמיובא לארץ מסווג ע"י המכס באמצעות קוד של 10 ספרות. טעות באופן הסיווג יכולה להיות ההבדל בין רווח גבוה לכישלון צורב. סיווג נכון של המוצר יאפשר לכם לענות על שאלות המפתח הבאות:

  • מהם שיעורי המסים על ייבוא המוצר?
  • האם יש הגבלות או איסורים מיוחדים על ייבוא המוצר לארץ?
  • האם יש דרישות ייבוא נוספות על המוצר במסגרת החוק כגון רישוי, תקן, חובת סימון?

טעויות בסיווג טובין עלולות לגרום לעיכוב של כניסת המוצר לארץ, קנסות, מכסים גבוהים מאוד ובמקרים מסוימים להשמדת המוצר .

בדיקת המיסים החלים על יבוא המוצר לארץ

לפני שמחליטים לייבא מוצר לארץ, כדאי להכיר את המסים הקיימים בייבוא.

בסך הכול יש 6 סוגים. בואו נתמקד בחשובים שבהם:

מכס – המחושב מעלות המוצר בתוספת ההובלה והביטוח. אם שילמתם מחיר זול על המוצר, אבל ההובלה הייתה יקרה, תשלום המיסים ייגזר מהסכום של שניהם יחד. 

מס הקניה- המחושב מעלות המוצר בתוספת ההובלה, הביטוח ובמקרים מסוימים גם ממקדם הנקרא תמ"א. מקדם זה מאפשר להגדיל את המס על המוצר כדי להשוות אותו לתוצרת המקומית.

מע"מ (מס ערך מוסף)- בגובה 17%, שכל יבואן מחויב לשלם, והוא מחושב מערך המוצר-בתוספת כל מיסי הייבוא החלים עליו.

אי ידיעה באשר לגובה המיסים עלולה לגרור אתכם למצב שלא ישתלם לכם לשחרר את המוצר מהמכס. אז עשו לעצמכם טובה! ערכו בדיקה מקיפה של כל עלויות המסים לפני שאתם מייבאים את המוצר לארץ. 

תמחור תחרותי

בין אם אתם מייבאים או מייצאים, עליכם לבנות תמחור תחרותי הכולל את כל עלויות יבוא המוצר לארץ ואת הרווח שתרצו לגזור ממכירתו. להלן מספר שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם קובעים עד כמה גבוה או נמוך אתם יכולים לתמחר את המוצר שלכם:

ייחודיות: האם אתם הראשונים בשוק עם המוצר הזה? אם התשובה היא כן, תוכלו לתמחר את המוצר גבוה יותר.

איכות: מה איכות המוצר שאתם רוצים לשווק? אם איכות המוצר גבוהה גם פה תוכלו לתמחר את המוצר גבוה יותר .

תחרות: האם יש לכם מתחרים בשוק שיכולים להציע מוצר אחר שיכול לתת את אותו מענה? אם יש לכם מתחרים חשוב לבחון את התמחור שלהם ולפי זה להחליט על התמחור שלכם. אם המוצר שלכם נותן הרבה יותר ערכים מהמוצרים של המתחרים יש לגלם זאת במחיר ובכך להצדיק את הפער בעלויות בין המוצרים .

מדיניות הממשלה: האם יש מדיניות ממשלה מסוימת באשר לאותו מוצר? לפני שמחליטים לתמחר מוצר חשוב לקחת בחשבון אם יש איזה רגולציה או מדיניות של הממשלה, באשר למחיר אותו מוצר. מדיניות כזו יכולה להשפיע באופן ישיר ועקיף על התמחור שלכם.

שימוש במובילי דעת קהל: האם יש לכם קשר עם איזה סלבריטאי משפיע? אם התשובה היא כן, חשוב לשלב אותו בתהליך שיווק המוצר ואז תוכלו ללכת על מחיר גבוה בלי שום בעיה.

ולסיכום, לא משנה איזה סוג עסק אתם מקימים, אסור לחכות לסוף השנה בכדי לגלות איפה אתם עומדים במונחים של רווח והפסד. מומלץ להכין דוחות כספיים, מאזן ותזרים מזומנים בשוטף בכדי לדעת בכל זמן נתון מה מצב העסק. גם אם טרם ביצעתם מכירה של המוצר, חשוב להיות עם האצבע על הדופק באשר לתזרים המזומנים, שהרי לכל עסק יש תמיד הוצאות ובמוקדם ובמאוחר תדרשו להחזיר אותם.

שיהיה לכם בהצלחה! 

הכותבת היא סמנכ"לית הכשרה מקצועית ושירותי מידע בלשכת המסחר ת"א ומנהלת המכללה העסקית. המכללה העסקית, עם מעל 40 שנות ניסיון, מציעה מגוון רחב של קורסי מקצוע והעשרה בתחומים הבאים: קורס אנגלית, סחר בינ"ל, רכש ולוגיסטיקה, ניהול כללי, יעוץ עסקי, ניהול פרויקטים, שיווק ומכירות, חשבונאות וכספים והפקת אירועים.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20